Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.
Zgodnie z art. 35a pkt 7c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz.U.2024.44 ze zm.) do zadań powiatu należy m.in. dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.
Osoby niepełnosprawne, które otrzymały z Narodowego Funduszu Zdrowia refundację zakupu w/w artykułów i spełnią kryterium dochodowe, mogą ubiegać się w powiatowych centrach pomocy rodzinie
o uzyskanie środków na pokrycie wydatków związanych z powyższym zakupem.
Dofinansowanie następuje na pisemny wniosek złożony do powiatowego centrum pomocy rodzinie właściwego dla miejsca zamieszkania osoby niepełnosprawnej.
Osoby niepełnosprawne, zainteresowane uzyskaniem ze środków PFRON takiego dofinansowania, powinny złożyć pisemny wniosek, który powinien zawierać:
- imię, nazwisko, adres zamieszkania,
- numer NIP,
- cel dofinansowania,
- oświadczenie o wysokości dochodów i liczbie osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- nazwę banku i numer rachunku bankowego.
Wysokość dofinansowania wynosi:
- do 100% udziału własnego osoby niepełnosprawnej w limicie ceny ustalonym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli taki udział jest wymagany,
- do 150% sumy kwoty limitu, o którym mowa wyżej, wyznaczonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia oraz wymaganego udziału własnego osoby niepełnosprawnej w zakupie tych przedmiotów i środków, jeżeli cena zakupu jest wyższa niż ustalony limit.
Szczegółowe uregulowania znajdują się w rozporządzeniu Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002r w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r, poz. 926).
Warsztaty Terapii Zajęciowej
Definicja warsztatu
Warsztat jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówką
stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy
możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub
przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Warsztat nie jest placówką samodzielną, ale stanowi część większej
struktury organizacyjnej wyposażonej w osobowość prawną lub posiadającej
zdolność do czynności prawnych. Warsztaty mogą być organizowane przez
fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty.
Cele działania warsztatu
Celem warsztatu jest:
- aktywne wspomaganie procesu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
- stwarzanie osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwości rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.
Realizacji powyższych celów służy stosowanie technik terapii zajęciowej zmierzających do usamodzielnienia uczestników, poprzez wyposażenie ich w umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej, a także rozwijania psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.
Uczestnicy warsztatów
Uczestnikami warsztatów mogą być osoby posiadające prawnie potwierdzony status niepełnosprawności, niezdolne do podjęcia pracy. Osoby niepełnosprawne, przyjmowane do warsztatu po 1 stycznia 1998r, muszą posiadać w swoim orzeczeniu wskazanie do uczestnictwa w terapii zajęciowej. Zgłoszenia osób niepełnosprawnych, które chcą uczestniczyć
w warsztacie przyjmuje i zatwierdza jednostka zamierzająca utworzyć warsztat lub jednostka prowadząca warsztat.
Zasady funkcjonowania warsztatu
Terapię prowadzoną w warsztacie realizuje się na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji uczestnika, który zawiera informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej, planowanych działań wobec uczestnika i spodziewanych efektów tych działań.
W warsztacie działa rada programowa, która dokonuje okresowej oraz, nie rzadziej niż co 3 lata, kompleksowej oceny realizacji indywidualnego programu rehabilitacji uczestnika warsztatu i zajmuje stanowisko w kwestii osiągniętych przez niego postępów w rehabilitacji, uzasadniających:
- podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej lub na przystosowanym stanowisku pracy,
- potrzebę skierowania osoby niepełnosprawnej do ośrodka wsparcia, ze względu na brak postępów w rehabilitacji i złe rokowania co do możliwości osiągnięcia postępów uzasadniających podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej lub na rynku pracy po odbyciu dalszej rehabilitacji w warsztacie,
- przedłużenie uczestnictwa w terapii ze względu na pozytywne rokowania co do przyszłych postępów w rehabilitacji, umożliwiających podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej lub na rynku pracy, albo okresowy brak możliwości podjęcia zatrudnienia, albo okresowy brak możliwości skierowania osoby niepełnosprawnej do ośrodka wsparcia.
Zasady finansowania warsztatów terapii zajęciowej
Koszty utworzenia, działalności i wynikające ze zwiększenia liczby uczestników warsztatu są współfinansowane ze środków PFRON, ze środków samorządu terytorialnego lub z innych źródeł. Zasada współfinansowania oznacza solidarne ponoszenie kosztów tworzenia i działania warsztatów przez jednostki samorządu terytorialnego szczebla powiatowego oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Maksymalne dofinansowanie ze środków Funduszu kosztów działalności warsztatów terapii zajęciowej, w tym wynikających
ze zwiększonej liczby uczestników warsztatu, wynosi:
- w 2005 i 2006 r. – 100% tych kosztów,
- w 2007 r. — 95% tych kosztów,
- w 2008 r. i w latach następnych — 90% tych kosztów,
Maksymalne dofinansowanie ze środków Funduszu tworzenia warsztatu terapii zajęciowej wynosi — 70% tych kosztów.
Zasady tworzenia warsztatów
Jednostka zamierzająca utworzyć warsztat składa do właściwego,
ze względu na siedzibę warsztatu, powiatowego centrum pomocy rodzinie wniosek o dofinansowanie kosztów utworzenia i działalności warsztatu
ze środków PFRON. Do wniosku należy dołączyć projekt utworzenia warsztatu. Projekt zawiera m.in. statut jednostki zamierzającej utworzyć warsztat, zgłoszenie co najmniej 20 kandydatów na uczestników warsztatu, z określeniem stopni i rodzajów ich niepełnosprawności, plan działalności warsztatu określający metody pracy z uczestnikami warsztatu w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej, zobowiązanie do opracowania indywidualnych programów rehabilitacji uczestników warsztatu, propozycje dotyczące obsady etatowej warsztatu, z wyszczególnieniem liczby stanowisk i wymaganych kwalifikacji pracowników oraz preliminarz kosztów utworzenia warsztatu i preliminarz rocznych kosztów działalności warsztatu.
Wniosek podlega merytorycznej i formalnej ocenie dokonywanej przez zespół utworzony przez starostę w centrum pomocy. W oparciu o ocenę zespołu powiat zawiera z jednostką zamierzającą utworzyć warsztat umowę określającą warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków Funduszu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz.U.2024.44 ze zm.) - Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 63, poz. 587)
Dofinansowanie usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika dla osoby niepełnosprawnej
Zgodnie z art. 35a pkt 7f ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz.U.2024.44 ze zm.) oraz z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U z 2013r. poz. 1190), ze środków Funduszu może być dofinansowane usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika.
Realizacja powyższych zadań ma na celu umożliwienie lub w znacznym stopniu ułatwienie osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Wnioskodawcami mogą być osoby, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
Usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika finansowane ze środków PFRON może wykonywać osoba, która jest tłumaczem wpisanym w rejestrze Wojewody.
Pisemny wniosek o dofinansowanie usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, osoba niepełnosprawna składa w powiatowym centrum pomocy rodzinie właściwym dla miejsca zamieszkania.
Kompletne wnioski o dofinansowania na usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika są rozpatrywane niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w terminie 7 dni od złożenia kompletnego wniosku.
O sposobie rozpatrzenia wniosku strona jest informowana w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia kompletnego wniosku.
Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli
podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub
podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną
umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu, rozwiązanej z przyczyn
leżących po stronie tego podmiotu.
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy.
Wysokość dofinansowania usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika nie może być wyższa niż 2% przeciętnego wynagrodzenia za godzinę jej świadczenia.
W przypadku podania nieprawdziwych informacji wniosek zostaje wykluczony z dalszego postępowania.
Dofinansowanie zostaje przekazane po dostarczeniu faktury, zgodnie z zawartą wcześniej umową. Kwota dofinansowania zostaje przekazana przelewem na konto wykonawcy usługi lub w przypadku pokrycia przez wnioskodawcę kosztów wykonania usługi, kwota dofinansowania zostaje przelana na jego konto osobiste lub wypłacona w kasie „Centrum”.
Turnusy
Korzystanie z turnusów rehabilitacyjnych
Z turnusów rehabilitacyjnych mogą korzystać wszystkie osoby niepełnosprawne, tj. te, które posiadają ważne orzeczenie:
1. o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub
2. o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy na podstawie odrębnych przepisów lub
3. o niepełnosprawności, wydane przez ukończeniem 16 roku życia.
Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kosztów uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym powinna złożyć odpowiedni wniosek o dofinansowanie, kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wniosek lekarza o skierowanie na turnus rehabilitacyjny. Wniosek o dofinansowanie zawiera oświadczenie o wysokości dochodu w rodzinie oraz liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym.
Wniosek o dofinansowanie należy złożyć we właściwym dla miejsca zamieszkania powiatowym centrum pomocy rodzinie. Jest on rozpatrywany w ciągu 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku . PCPR w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia wniosku powiadamia w formie pisemnej wnioskodawcę o sposobie jego rozpatrzenia. Informuje przy tym o wysokości przyznanego dofinansowania bądź też uzasadnia odmowę jego przyznania. Pierwszeństwo w uzyskaniu dofinansowania mają osoby niepełnosprawne o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz w wieku do 24 lat uczące się i niepracujące.
Dofinansowanie można otrzymać tylko raz w roku kalendarzowym.
Wysokość dofinansowania zależy od stopnia niepełnosprawności, wieku oraz sytuacji życiowej wnioskodawcy.
Osoba niepełnosprawna, która uzyskała dofinansowanie do uczestnictwa w
turnusie rehabilitacyjnym, w terminie 30 dni od otrzymania
powiadomienia, nie później jednak niż na 21 dni przed dniem rozpoczęcia
turnusu informuje PCPR o turnusie, w którym będzie uczestniczyła.
Aby przyznane dofinansowanie zostało przekazane organizatorowi turnusu
muszą być spełnione warunki określone w rozporządzeniu w sprawie
turnusów rehabilitacyjnych, tj. :
1.
wybrany przez osobę niepełnosprawną ośrodek i organizator muszą
posiadać odpowiednie uprawnienia na okres trwania turnusu
rehabilitacyjnego,
2. wybrany przez osobę
niepełnosprawną ośrodek musi być uprawniony do przyjmowania osób
niepełnosprawnych z określonymi w orzeczeniu lub wniosku lekarskim
dysfunkcjami lub schorzeniami na określony turnus,
3. wybrany przez osobę
niepełnosprawną organizator musi być uprawniony do organizowania
wybranego turnusu dla osób z określonymi w orzeczeniu lub wniosku
lekarskim dysfunkcjami lub schorzeniami.
Wyżej przywołane rozporządzenie
szczegółowo określa m. in.: warunki, jakie powinna spełniać osoba
niepełnosprawna ubiegająca się o uczestnictwo w turnusie; warunki, jakie
muszą spełniać organizatorzy turnusów i ośrodki, w których odbywają się
turnusy; zasady dokonywania wpisu do rejestru ośrodków i rejestru
organizatorów; zakres i sposób kontroli ośrodków oraz organizatorów, a
także zakres informacji przekazywanych przez wojewodę Pełnomocnikowi
Rządu oraz wzory wniosków, zawiadomień i informacji. W/w przepisy
regulują także tryb składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie
kosztów uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych ze środków PFRON,
oraz przewidują sankcje w przypadku niespełnienia określonych warunków.
Powiatowe centra pomocy rodzinie zobowiązane są do udzielania osobom
zainteresowanym informacji dotyczących ośrodków i organizatorów
turnusów, którzy posiadają wpisy do odpowiednich rejestrów. Dzięki temu
osoby niepełnosprawne mogą wybrać ofertę odpowiednią do rodzaju
niepełnosprawności i zaleceń lekarza.
Aktualne informacje o
ośrodkach i organizatorach turnusów rehabilitacyjnych, posiadających
wpisy do rejestrów wojewody dostępne są pod adresem elektronicznym:
https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/dla-urzednikow/organizacja-tr
Na tej stronie znajduje się centralna baza danych, utworzona z 16
wojewódzkich rejestrów ośrodków i 16 wojewódzkich rejestrów
organizatorów. Zawiera ona aktualizowane przez wojewodów informacje o
ośrodkach i organizatorach, posiadających wpis do odpowiedniego rejestru
wojewody.
Na stronie umożliwiono wyszukiwanie ośrodków i
organizatorów według zadanych kryteriów (np. rodzaju turnusu, rodzaju
dysfunkcji, adresu). Wyszukane pozycje można następnie wydrukować wraz z
danymi kontaktowymi.
Podmioty, które są zainteresowane
uzyskaniem wpisu do rejestru ośrodków lub rejestru organizatorów mogą
skorzystać z możliwości elektronicznego wypełnienia wniosku i
wydrukowania go w celu złożenia w odpowiednim urzędzie.
Wpisy do rejestru ośrodków i rejestru organizatorów
Przepisy szczegółowo określają
warunki, które powinny spełniać ośrodki i organizatorzy ubiegający się
odpowiednio o wpis do rejestru ośrodków i rejestru organizatorów
turnusów dla osób niepełnosprawnych. Wniosek ośrodka należy złożyć do
właściwego terytorialnie urzędu marszałkowskiego, natomiast wniosek
organizatora – do właściwego urzędu wojewódzkiego. Wniosek ośrodka musi
zostać zaopiniowany przez samorząd wojewódzki, który następnie przesyła
go wojewodzie. To właśnie wojewoda podejmuje ostateczną decyzję.
Prowadzi on rejestr ośrodków i rejestr organizatorów turnusów
rehabilitacyjnych i dokonuje wpisów do tych rejestrów.
Wniosek o
wpis do rejestru organizatorów mogą składać osoby fizyczne prowadzące
działalność gospodarczą, osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne
nie posiadające osobowości prawnej, jeżeli przynajmniej od dwóch lat
prowadzą działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
Ośrodki
ubiegające się o wpis do rejestru wojewody powinny spełniać określone
standardy (baza noclegowa i żywieniowa dla minimum 20 osób, gabinet
lekarski lub zabiegowy, odpowiednie zaplecze do realizacji aktywnych
form rehabilitacji, infrastruktura przystosowana do określonej grupy
osób niepełnosprawnych).
Organizatorzy turnusów zobligowani są
do realizacji zakładanego programu zajęć indywidualnych, grupowych,
zapewnienia odpowiedniej kadry oraz stałej opieki pielęgniarskiej.
Jeżeli podmiot (ośrodek lub organizator) spełnia wymagane warunki, wpis
do odpowiedniego rejestru dokonywany jest niezwłocznie. Wnioskodawca
otrzymuje od wojewody zawiadomienie o wpisie do rejestru, które powinno
zawierać numer tego wpisu. W przypadku odmowy dokonania takiego wpisu
wnioskodawca otrzymuje zawiadomienie wraz z uzasadnieniem odmowy.
Organizatorzy turnusów rehabilitacyjnych zobligowani są do corocznego
informowania wojewody o zrealizowanych turnusach rehabilitacyjnych, w
których uczestniczyły osoby korzystające z dofinansowania ze środków
PFRON.
Kontrolę ośrodków i organizatorów przeprowadza wojewoda lub powiatowe centrum pomocy rodzinie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz.U.2024.44 ze zm.) - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007r w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz.U. Nr 230, poz. 1694, z późn. zm.)
Likwidacja barier
Likwidacja barier funkcjonalnych Zgodnie z art. 35a pkt 7d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U.2024.44 ze zm.) oraz
z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r.
w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U z 2013r. poz. 1190), ze środków Funduszu może być dofinansowana likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.
Realizacja powyższych zadań ma na celu umożliwienie lub w znacznym stopniu ułatwienie osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Pisemny wniosek o dofinansowanie likwidacji wyżej wymienionych barier funkcjonalnych osoba niepełnosprawna składa w powiatowym centrum pomocy rodzinie właściwym dla miejsca zamieszkania.
O dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się.
O dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli podmiot
ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub podmiot
ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy o
dofinansowanie ze środków Funduszu, rozwiązanej z przyczyn leżących po
stronie tego podmiotu.
Dofinansowanie
likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych przysługuje osobom
niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku nie
uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowania (było: dofinansowanie)
ze środków Funduszu.
Ponadto
dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania
poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy.
Wysokość dofinansowania likwidacji barier funkcjonalnych wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Przepisy przedmiotowego rozporządzenia nie definiują zakresu żadnej z barier. W związku z powyższym można przyjąć, iż:
- bariery architektoniczne to wszelkie
utrudnienie występujące w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze
względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki
użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom
niepełnosprawnym;
- bariery techniczne to przeszkody wynikające z braku zastosowania lub niedostosowania, odpowiednich do rodzaj niepełnosprawności, przedmiotów lub urządzeń. Likwidacja tej bariery powinna powodować sprawniejsze działanie osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie i umożliwić wydajniejsze jej funkcjonowanie;
- bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
Sport, kultura, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych Dofinansowanie do sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych na podstawie art. 35a, ust.1, pkt. 7b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U.2024.44 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002r w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U z 2013 r. poz. 1190 ze zm.)
O dofinansowanie mogą się ubiegać:
Osoby
prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
które prowadzą działalność statutową na rzecz osób niepełnosprawnych
przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku.
Wymagane dokumenty:
wypełniony
wniosek o dofinansowanie do sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób
niepełnosprawnych, wraz wymienionymi w nim załącznikami, w tym m.in.:
– aktualny wypis z rejestru sądowego / ważny 3 miesiące / lub inny dokument potwierdzający działalność,
– statut lub regulamin organizacyjny,
– udokumentowanie posiadania konta bankowego wraz z informacją o ewentualnych obciążeniach,
– udokumentowanie posiadania środków własnych na realizację zadania w wysokości nie objętej dofinansowaniem ze środków PFRON,
–
sposób reprezentacji ( pełnomocnictwo dla osób uprawnionych do
reprezentacji i zaciągania zobowiązań finansowych wnioskodawcy ),
– w
przypadku gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku dołącza
informacje o pomocy publicznej udzielonej w okresie 3 lat
poprzedzających dzień złożenia wniosku, zgodnie z przepisami o warunkach
dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej.
Terminy składania dokumentów do 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadania.
Sprzęt rehabilitacyjny
Zgodnie z art. 35a pkt 7c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U.2024.44 ze zm.) oraz z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U z 2013 r. poz. 1190), ze środków Funduszu może być dofinansowane zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny.
O dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny mogą ubiegać się:
- osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jeżeli a) przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty :
- 50 % przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym ,
- 65 % przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku osoby samotnej
b) zachodzi potrzeba prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych przy użyciu tego sprzętu,
2. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli prowadzą działalność związaną z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku oraz udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na finansowanie przedsięwzięcia do wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków Funduszu.
Termin składania wniosków:
- W przypadku osoby niepełnosprawnej – wnioski można składać w PCPR w każdym czasie,
- W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej -jeden raz w roku do 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadania
Podstawę dofinansowania ze środków Funduszu stanowi umowa.
Wysokość dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny wynosi do 80 % kosztów tego sprzętu, nie więcej jednak niż do wysokości pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Zadania zlecane Z dniem 1 lipca 2008 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zlecanych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym (Dz. U. Nr 29, poz. 172). rozporządzenie Zgodnie z postanowieniami art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 ze zm.) zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, wskazane w ww. rozporządzeniu, mogą być realizowane przez fundacje oraz organizacje pozarządowe:
- na zlecenie Funduszu,
- na zlecenie samorządu województwa lub powiatu – ze środków PFRON.
W trybie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych PFRON będzie mógł zlecać te zadania, których realizacja na poziomie regionalnym lub lokalnym jest niemożliwa lub nieuzasadniona. Zadania o charakterze regionalnym (wojewódzkim) zlecane będą mogły być przez marszałków województw, a zadania o charakterze lokalnym przez starostów. Środki na zlecanie realizacji zadań przez samorząd wojewódzki i powiatowy przekazywane będą przez PFRON, wg algorytmu.
Zlecenie realizacji zadań następować będzie po przeprowadzeniu otwartego konkursu.
W ogłoszeniu o konkursie umieszczone zostaną informacje, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dotyczące m.in.: rodzaju zadania, wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania, zasad przyznawania dofinansowania, terminów i warunków realizacji zadania, terminu składania wniosków o zlecenie realizacji zadań, terminu, trybu i kryteriów stosowanych przy dokonywaniu wyboru wniosków o zlecenie realizacji zadań.